Produkter Stäng
Meny Stäng

Köp- och leveransvillkor

Produkter

Lagervaror skickas normalt från vårt lager inom 24 timmar och finns vanligtvis på vårt lager för omgående leverans. Vi reserverar oss för mellanförsäljning, dvs. att varan tillfälligt kan ta slut. OBS! Om du t ex har långt till våra butiker eller har bokaten hantverkare, kontrollera gärna med vår kundtjänst, 044-22 54 90, om aktuell lagerstatus – innan du kör till butik eller lägger en order. Hämtpris avser priset i våra butiker när du själv hämtar varan. Beställningsvaror skickas till dig direkt från leverantör och beställningsdatum avser när inbetalningen är registrerad hos oss.

 

Priser

På vår webbplats avdelning för Privatpersoner är alla priser inklusive moms.
På vår webbplats avdelning för Företag är alla priser exklusive moms.

Frakt tillkommer på alla order och är baserad på storlek på godset. Du ser alltid i varukorgen vilken fraktnivå din order ligger på.

 

Betalning

Vi erbjuder flera olika betalningssätt, kortbetalning,direktbetalning, faktura, delbetalning och förskott. För ytterligare information om de olika betalsätten, läs mer under rubriken ”Så här handlar du” och ”Olika betalningsmöjligheter”.

Vi hanterar alla betalningar via Nets och Klarna och de uppfyller kraven för PCIDSS och innehar SSL-certifikat.

Läs mer om Klarnas villkor här

 

Förskott

Vid betalning i förskott skickas en kopia på webbordern till  e-postadressen som angivits. Orderbekräftelse skickas via mejl eller post (vardagar 07-16). På orderbekräftelsen framgår belopp, ordernummer och bankgironummer för att göra inbetalningen. När betalningen inkommit, skickas varorna enligt vald leverans.

 

Frakt

Frakt betalas efter godsets vikt och volym. Vi utgår ifrån fyra olika fraktnivåer, 69 kr, 128 kr, 189 kr och 495 kr. Du som kund kan alltid enkelt följa vilken fraktkategori varukorgen befinner sig i just för tillfället. Frakten ligger alltid synlig under rutan "Din varukorg". OBS! Ingen fraktavgift tillkommer om fraktalternativ "Hämta i butik" är valt.

 

Leverans

Vi levererar våra lagervaror med DHL, Schenker och Posten(upp till 5 kg). I normala fall lämnar varorna oss inom 24 timmar (gäller vardagar och efter betalning registrerats i vårt system). Order som läggs före klockan tio, vardagar, skickas samma dag. Val av leveranssätt avser endast deleveranser som skickas från vårt lager. Vi reserverar oss för att ändringar i leveranssätt kan förekomma.

Leverans via DHL och Schenker

Leveranser med DHL och Schenker sker med avisering och sker dagtid efter fraktbolagets turlista. Fraktbolaget telefonaviserar innan levereras av varorna och kunden måste vara på angiven leveransadress, samt kunna legitimera sig, för att ta emot varorna. I normala fall är varorna framme inom 2-5 arbetsdagar. Under högsäsong och semestertid kan leveranstiden bli något längre. Vid uteblivet svar, skickas en leveransavisering per post, vilket innebär minst en extra leveransdag.

Samma dag varorna lämnar vårt lager, skickas en leveransbekräftelse med sändningsnummer till angiven e-postadress. I bekräftelsen bifogas en direktlänk till fraktbolagets hemsida där paketet kan spåras och följas genom leveransen.

Leverans via Posten Mypack

Samma dag varorna lämnar vårt lager, skickas en leveransbekräftelse med sändningsnummer till angiven e-postadress. I bekräftelsen bifogas en direktlänk till Postens hemsida där paketet kan spåras och följa leveransstatus.

I normala fall är varorna framme inom 1-2 arbetsdagar. Under högsäsong och semestertid kan leveranstiden bli något längre. Leverans sker till ett utlämningsställe nära dig. När varorna finns att hämta, skickar Posten ett SMS. Varorna ligger kvar i tio (10) dagar på utlämningsstället.

Leverans till företagskunder utan avisering

Som företagskund kan du välja leverans med DHL och Schenker utan avisering och leveransen sker då dagtid efter fraktbolagets turlista. Mottagare på angiven leveransadress måste vara anträffbar under normal arbetstid, 07-16. Om så inte är fallet, körs paketet ut mot en extra ersättning efter överenskommelse. I normala fall är varorna framme inom 2-5 arbetsdagar. Under högsäsong och semestertid kan leveranstiden bli något längre. Samma dag varorna lämnar vårt lager, skickas en leveransbekräftelse med sändningsnummer till angiven e-postadress. I bekräftelsen bifogas en direktlänk till fraktbolagets hemsida där paketet kan spåras och följas genom leveransen.

 

Offert, konsultation och installation

Vi har ingen separat offertavdelning. Önskas offert på större inköp, kontakta kundtjänst för vidare hantering. Företagare kan maila in offertförfrågan via webbplatsens företagsavdelning. Konsultavdelning eller installationsavdelning finns ej tillgänglig. Om du är osäker på produkter eller hur de installeras, råder vi att kontakta en installatör/rörmokare för att hitta bästa lösningen för ditt projekt. Mer detaljerad produktinformation hittar du på leverantörens hemsida.

 

Returrätt/öppet köp 180 dagar

Från betalningsdatum har du som kund 180 dagars returrätt på alla oanvända lagervaror. Returfrakten står kunden för. Vid skadat eller saknat emballage är returavdraget upp till 20 %.

Undantag
Beställningsvaror märkta med   , som skickas direkt till kund från leverantör t.ex. MaxiTherm kulvertrör och frostsäker vattenledning, Lenhovda sektionsradiatorer, har ett returavdrag på 30 %. Undantaget gäller även övriga beställningsvaror (ej hos oss lagerförda varor) så som reservdelar och tillbehör. Returavdraget för beställningsvaror är 30 % av varuvärdet.

 

Garanti

Alla varor innefattas av Rinkaby Rörs leverantörers garantivillkor. Du som konsument har tre års reklamationsrätt på ursprungsfel, enligt konsumentköplagen. Ett ursprungsfel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som kan härledas till produkten från tillverkningen. Dock måste du som kund alltid kunna bevisa att felet fanns på produkten från början. Vid reklamation ersätter vi kostnader för frakt samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen.

 

Transportskador

Kontrollera alltid godset direkt vid ankomst. Synliga skador måste anmälas till chauffören/utlämningsstället direkt vid leverans. Därefter gör du en reklamation på vår hemsida, se menyn ”Kontakt – Reklamation”. Alla skador skall anmälas till Rinkaby Rör inom sju (7) arbetsdagar.

 

Ångerrätt

Du som konsument har alltid 14 dagars ångerrätt enligt konsumentköplagen. Ångerrätten gäller från den dagen du tar emot varan. För att ångra varan som är köpt måste du meddela oss att du ångrat köpet och därefter returnera varan i obrukat skick. Returfrakt vid ångrat köp står köparen för och även ansvaret för varan till dess att den är tillbaka hos Rinkaby Rör.

Ångerblankett konsumentverket

Information om ångerrätten

 

Återbetalning

I normala fall återbetalar vi inom 14 dagar vid retur, utnyttjande av ångerrätt eller reklamation, förutsatt att vi mottagit varan.

 

Försäljning till minderåriga

Rinkaby Rör ingår ej avtal med minderåriga.

 

Produkter Stäng