Hos oss handlar du
tryggt och enkelt
Vanliga frågor (FAQ)
En myt om Rinkaby Rör är att vi säljer 2:a sortering, stämmer det?
Vi har alltid högsta kvalité på produkterna vi säljer. Vi jobbar med seriösa leverantörer som är väl inarbetade på den svenska marknaden.
Vad gäller när jag köper varorna av er och låter en rörmokare och/eller elektriker installera?
Varorna har fabriksgaranti och rörmokaren/elektrikern har garantin på installationen. Hör gärna med din installatör innan du lägger ordern.
Kan jag kompletterara eller ändra i en redan lagd order?
Vi kan inte ändra din order om du valt att betala med kort, direktbetalning eller mot faktura. Då hanteras din order automatiskt i vårt system och skickas direkt för packning. Däremot kan vi hjälpa dig med information om hur du ska gå tillväga vid eventuell retur.
Har du däremot valt att betala mot förskott och ännu inte betalt in pengar, kan vi ändra din order.
Ring vår kundtjänst på 044-22 54 90 så hjälper vi dig.
Jag kan inte öppna den bifogade pdf-filen som innehåller mitt ordererkännande och/eller min betalningsbekräftelse. Hur gör jag?
Det krävs att du har Adobe Reader installerat på din dator.
Genom att klicka här kommer du till Adobes Readers nedladdningssida.
Följ Adobes anvisningar för att installera Adobe Reader på din dator.
Ingår moms i era priser?
På vår webbplats avdelning för Privatpersoner är alla priser inklusive moms.
På vår webbplats avdelning för Företag är alla priser exklusive moms.
Priserna i vår tryckta katalog är inklusive moms.
Vem kan handla på Rinkaby Rör?
Alla kan handla på Rinkaby Rör både företag och privatpersoner. Vår webbplats är anpassad så det finns en avdelning för Privatpersoner och en avdelning för Företag.
När får jag mina varor?
Efter redovisad betalning lämnar godset oss samma dag, senast dagen efter. Vi vidarebefordrar alltid det telefonnummer du uppgivit vid din beställning till transportören som i sin tur meddelar dig en leveransdag. Du kan själv söka efter ditt gods under fliken "Kontakt | Godssökning".
Får jag leveransbesked?
Har du lämnat din e-post adress skickar vi ett leveransbesked samma dag som godset lämnar oss. Där meddelas sändningsnummer och transportör.
Kan jag beställa via telefon?
Det går inte att beställa via telefon.
Jag är bosatt utanför Sverige, kan jag handla på rinkabyror.se?
Vår e-handel riktar sig till kunder bosatta i Sverige. Vi levererar inte till andra länder. Om du är bosatt utomlands kan du handla på rinkabyror.se förutsatt att du: kan hämta den beställda varan i någon av våra butiker i Malmö, Rinkaby eller Jönköping, har ett svenskt mobilnummer och har ett svenskt bankkort öppet för e-handel.
Du kan även beställa varorna till en leveransadress i Sverige förutsatt att du har ett svenskt mobilnummer vi kan avisera till.
Kan jag få hjälp med vilka kopplingar eller dylikt jag behöver?
Vi har ingen konsultation eller rådgivning per telefon. Däremot erbjuder vi rådgivning och personlig service i våra butiker. Har du ingen möjlighet att besöka oss rekommenderar vi dig att kontakta en lokal rörmokare/installatör och även göra dina inköp via dem.
Kan ni lägga undan varor i butiken om jag kommer vid ett senare tillfälle?
Nej, tyvärr inte.
För att produkten/erna ska reserveras till dig behöver du lägga en beställningen via vår hemsida och välja vilken butik du önskar hämta i. Efter du har betalt din order och fått ett ordererkännande är produkten/erna reserverad till dig.
Hur blir jag kund/får ett kundnr hos er?
Ett kundnr skapas efter din första beställning hos oss per automatik. Detta kommer att stå på din följesedeln. Ett välkomstmejl skickas till dig där du väljer lösenord. Detta använder du sedan för att logga in på vår hemsida där du kan se din orderhistorik, göra inköpslistor eller om du önskar göra retur.
Godset är skadat eller det saknas?
Kontakta kundtjänst på telefon 044-22 54 90 eller gör anmälan på vår hemsida under "Mina sidor". Skadat gods skall anmälas inom sju (7) arbetsdagar.
Jag vill returnera gods, vad gäller?
Du har 180 dagars returrätt på oanvända hela och rena varor i originalförpackning från betalningsdatum. Vid skadat eller saknat emballage är returavdraget upp till 50 %. För att registrera en retur behöver du logga in på vår hemsida med hjälp av det kundnummer du har fått och lösenordet du valt.
Undantag: Beställningsvaror – det vill säga varor som vi ej lagerför hos oss – har ett returavdrag på upp till 50 %.
Gör så här:
När du har loggat in finns där en flik som heter retur, klicka på den och följ instruktionerna. Välj vilken order du vill returnera produkter ifrån, ange antal och klicka på lägg till. När du är klar köper du en returfraktsedel direkt genom den sidan. När betalningen är genomförd får du ett mejl med information om vilka produkter du returnerar på vilken order, detta underlag uppskattar vi om du kan skicka med i returen då det underlättar hanteringen av din retur. Det kommer ett mejl med en QR-kod på fraktsedeln, denna tar du med dig till postombudet som skriver ut en fraktsedel till dig.
När vi har mottagit din retur går vi genom de returnerade produkter och bockar av så det är rätt och att det är hela och oanvända produkter som returneras. En kredit skapas och registreras.