Produkter Stäng
Meny Stäng

Köp- och leveransvillkor

Följande försäljningsvillkor gäller för dig som konsument och näringsidkare som handlar hos Rinkaby Rör AB (hädanefter ”säljaren”, ”oss” eller ”vi”) genom beställning på www.rinkabyror.se. Vid försäljning till konsument är konsumentköplagen och lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (Distansavtalslagen) tillämpliga. Dessa allmänna villkor kompletteras av denna lagstiftning.
Med undantag för vad som anges i dessa försäljningsvillkor är köplagen tillämplig vid försäljning till näringsidkare. Om köparen är en näringsidkare ansvarar säljaren endast vid uppsåt och grov vårdslöshet. Denna ansvarsbegränsning gäller inte om annat följer av tvingande lagstiftning.

Beställning

Genom att klicka på ”Bekräfta” i det sista beställningssteget, uppkommer en bindande beställning och du åtar dig därmed att köpa de produkter som finns i din varukorg. När du har bekräftat din beställning kommer vi att skicka en orderbekräftelse på din beställning via e-post.  Ett bindande avtal anses ingånget när du mottar orderbekräftelsen.

Du kan ändra innehållet i varukorgen ända fram till att du ska bekräfta ditt köp genom att trycka på "Slutför köp” Då går din beställning vidare till Rinkaby Rör och kan inte längre ändras.

Försäljning endast inom Sverige.

 

Returrätt/öppet köp 180 dagar

För produkter där ångerrätten enligt Distansavtalslagen gått ut erbjuder vi alla våra kunder 180 dagars returrätt från faktureringsdatum på alla oanvända lagervaror. Om du hanterat varan utöver vad som är tillåtet eller om någon del av varan saknas eller är skadad är du ansvarig för varans minskade värde och vi förbehåller oss rätten att vid återbetalningen göra avdrag för värdeminskningen. För att åberopa öppet köp skall produkten vara i nyskick. Vid skadad eller saknad originalförpackning/emballage är returavdraget upp till 50% av priset på varan.

Du som kund står för fraktkostnaden om du väljer att ångra ditt köp. Registrering av retur hanteras på Mina sidor. Paket som skadas eller tappas bort vid en returförsändelse kan vi ej ta ansvar för. OBS! Vi kan inte hantera bussgods.

Undantag för beställningsvaror
Beställningsvaror märkta med  , som skickas direkt till kund från leverantör t.ex. MaxiTherm kulvertrör och frostsäker vattenledning, har ett returavdrag på 30% av priset på varan. Undantaget gäller även övriga beställningsvaror (ej hos oss lagerförda varor) så som reservdelar och tillbehör. Returavdraget för beställningsvaror är 30% av priset på varan.

Returadress
Paket som skickas via Posten MÅSTE skickas till:
Rinkaby Rör AB, Box 54, 296 21 Åhus.
Vid annan adress riskeras att returen blir obehandlad och paket kommer i retur.
Övrigt (större) gods:                                                                                                                                      Rinkaby Rör AB, Sandhedsvägen 2, 291 76  Rinkaby.
OBS! Skicka ej med bussgods!

 

Priser

På vår webbplats avdelning för Privatpersoner (konsument) är alla priser inklusive moms.
På vår webbplats avdelning för Företag (näringsidkare)är alla priser exklusive moms.

Fraktkostnad tillkommer på alla order och är baserad på godsets vikt samt volym. Du ser alltid i varukorgen vilken fraktkostnad din order ligger på.

 

Betalning

Vi erbjuder olika betalningssätt via Qliro AB och Qliro Checkout; kortbetalning, direktbetalning, faktura, delbetalning samt även förskottsbetalning. För ytterligare information om de olika betalsätten, läs mer under rubriken ”Så här handlar du” och ”Olika betalningsmöjligheter”.

Vi hanterar alla betalningar via Qliro och de uppfyller kraven för PCIDSS och innehar SSL-certifikat.

Läs mer om Qliros villkor här

 

 

Förskott

Vid betalning med förskott skickas en kopia på webbordern till e-postadressen som angivits. På orderbekräftelsen framgår belopp, webordernummer och bankgironummer för att göra inbetalningen. När betalningen inkommit, skickas varorna enligt vald leverans.

 

Frakt

Frakt betalas efter godsets vikt och volym. Du som kund kan alltid enkelt följa vilken fraktkostnad varukorgen befinner sig i just för tillfället. Frakten ligger alltid synlig under rutan "Din varukorg". OBS! Ingen fraktavgift tillkommer om fraktalternativ "Hämta i butik" är valt.

Outlösta paket

För outlösta paket debiteras frakt, samt returfrakt.

Leverans

Vi levererar våra lagervaror med PostNord och DHL. Lagervaror skickas normalt från vårt lager inom 24 timmar (gäller vardagar och efter att betalning registrerats i vårt system). Beställningar gjorda före kl. 14.00, vardagar, skickas samma dag. Vi reserverar oss för mellanförsäljning, det vill säga att varan tillfälligt kan ta slut. 

Val av leveranssätt avser endast delleveranser som skickas från vårt lager. Vi reserverar oss för att ändringar i leveranssätt kan förekomma.

Vi tar inga kostnader för t.ex. hantverkare på grund av eventuell leveransförsening.

Undantag leveranstider -Hemleverans
Varor märkta med "Hämtas i butik" kan idag endast köpas för avhämtning i butik.
Beställningsvaror (ej hos oss lagerförda varor) kan ha längre leveranstid, för leveranstid se respektive artikel.

OBS! Om du t ex har långt till våra butiker eller har bokat en hantverkare, kontrollera gärna med vår kundtjänst, 044-22 54 90 – telefontid mellan kl. 08.00-13.00, om aktuell lagerstatus – innan du kör till butik eller lägger en order. Hämtpris avser priset i våra butiker när du själv hämtar varan. Beställningsvaror skickas till dig direkt från leverantör och beställningsdatum avser när inbetalningen är registrerad hos oss.

Leverans via DHL -Större gods

Sändningen levereras till ditt hem dagtid. Avisering sker via DHL app eller via sms/mail. Där kommer du få välja dag och tid för din leverans. kunden måste vara på angiven leveransadress, samt kunna legitimera sig, för att ta emot varorna. I normala fall är varorna framme inom 2-5 arbetsdagar. Under högsäsong och semestertid kan leveranstiden bli något längre. Vid uteblivet svar, skickas en leveransavisering per post, vilket innebär minst en extra leveransdag
Samma dag varorna lämnar vårt lager, skickas en leveransbekräftelse med sändningsnummer till angiven e-postadress. I bekräftelsen bifogas en direktlänk till fraktbolagets hemsida där paketet kan spåras och följas genom leveransen.

Leverans via PostNord -Större gods

Sändningen levereras till ditt hem dagtid. Avisering sker via PostNord app eller via sms/email. Där kommer du få välja dag och tid för din leverans. kunden måste vara på angiven leveransadress, samt kunna legitimera sig, för att ta emot varorna. I normala fall är varorna framme inom 2-5 arbetsdagar. Under högsäsong och semestertid kan leveranstiden bli något längre. Vid uteblivet svar, skickas en leveransavisering per post, vilket innebär minst en extra leveransdag.

Samma dag varorna lämnar vårt lager, skickas en leveransbekräftelse med sändningsnummer till angiven e-postadress. I bekräftelsen bifogas en direktlänk till fraktbolagets hemsida där paketet kan spåras och följas genom leveransen.

Leverans via DHL -till ombud

Paketet levereras till Service Point/paketombud.
Avisering sker via DHL app eller via sms/mail

Samma dag varorna lämnar vårt lager, skickas en leveransbekräftelse med sändningsnummer till angiven e-postadress. I bekräftelsen bifogas en direktlänk till DHLs hemsida där paketet kan spåras och följa leveransstatus.

I normala fall är varorna framme inom 1-2 arbetsdagar. Under högsäsong och semestertid kan leveranstiden bli något längre. Leverans sker till ett utlämningsställe nära dig. När varorna finns att hämta, skickar DHL ett SMS. Varorna ligger kvar i tio (10) dagar på utlämningsstället.

Leverans via PostNord -till ombud eller dörr

Större försändelser till ombud. Mindre försändelser delas ut i din postlåda under dagtid Om paketet inte får plats i postlådan levereras det vid din dörr. Avisering sker via PostNord app eller via sms/mail

Samma dag varorna lämnar vårt lager, skickas en leveransbekräftelse med sändningsnummer till angiven e-postadress. I bekräftelsen bifogas en direktlänk till Postens hemsida där paketet kan spåras och följa leveransstatus.

I normala fall är varorna framme inom 1-2 arbetsdagar. Under högsäsong och semestertid kan leveranstiden bli något längre. Leverans sker till ett utlämningsställe nära dig. När varorna finns att hämta, skickar Posten ett SMS. Varorna ligger kvar i tio (10) dagar på utlämningsstället.

Leverans till företagskunder utan avisering

Som företagskund kan du välja leverans med PostNord eller DHL företagspaket och leveransen sker då dagtid efter fraktbolagets turlista. Mottagare på angiven leveransadress måste vara anträffbar under normal arbetstid, 08-16. I normala fall är varorna framme inom 2-5 arbetsdagar. Under högsäsong och semestertid kan leveranstiden bli något längre. Samma dag varorna lämnar vårt lager, skickas en leveransbekräftelse med sändningsnummer till angiven e-postadress. I bekräftelsen bifogas en direktlänk till fraktbolagets hemsida där paketet kan spåras och följas genom leveransen.

För ej outlösta paket debiteras frakt, samt returfrakt.

 

Leveransförsening

Vi garanterar inte leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för förseningar upp till 14 dagar.

Vi tar inga kostnader för t.ex. hantverkare på grund av eventuell leveransförsening.

 

Transportskador

Kontrollera alltid godset direkt vid ankomst. Synliga skador måste anmälas till chauffören/utlämningsstället direkt vid leverans. Därefter gör du en reklamation på vår hemsida, se menyn ”Kontakt – Reklamation”. Såvida inte annat följer av tvingande lag ska alla skador anmälas till Rinkaby Rör inom sju (7) arbetsdagar och vid utebliven reklamation har köparen förlorat sin rätt till att göra gällande felpåföljder.

 

Annullera beställningar

Rinkaby Rör kan annullera en beställning om det inte är möjligt att leverera den beställda produkten. Du kommer att meddelas om en sådan situation skulle uppstå samt att eventuell betalning eller reservation av betalningsmedel returneras/annulleras.

 

Konsultation, installation och offerter


VVS-installationer och produktval kan vara komplexa. För högsta konsument- och produktsäkerhet har vi endast rådgivning vid personliga besök i våra butiker.

Vår webbutik finns till för dig som vet vilka varor du behöver och hur dessa skall monteras. Är du osäker råder vi dig att anlita en installatör/rörmokare på din hemort för att hitta bästa lösningen för din installation. 

Konsultavdelning, installationsavdelning eller offertavdelning finns ej tillgängligt.

 

Garanti

För såväl konsument som näringsidkare hänvisas i förekommande fall, om tillämpligt, till eventuell garanti som ges direkt av tillverkaren, se produktens förpackning eller manual.

Vi lämnar 1 års garanti.

 

Reklamationsrätt

Du som konsument har tre års reklamationsrätt på ursprungsfel, enligt konsumentköplagen. Ett ursprungsfel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som kan härledas till produkten från tillverkningen. Reklamation ska göras inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet.

 

Ångerrätt

Du som konsument har alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distansavtalen när du handlar från vår webbshop. Ångerrätten gäller från den dagen du tar emot varan. För att ångra varan som är köpt måste du meddela oss på info@rinkabyror.se, att du ångrat köpet och du måste sända tillbaka varan utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du skickat ditt ångermeddelande till oss. Returfrakt vid ångrat köp står köparen för och även ansvaret för varan till dess att den är tillbaka hos Rinkaby Rör.

Se även mer information om din rätt som konsument på www.konsumentverket.se samt din rätt som konsument att få en tvist prövad utanför domstol hos Allmänna reklamationsnämnden (”ARN”), www.arn.se samt postadress ”Allmänna reklamationsnämnden Box 174 101 23 Stockholm”. Rinkaby Rör medverkar i eventuellt alternativt tvisteförfarande och följer ARNs rekommendationer. Se även EU-kommissionens hemsida för alternativ tvistelösning avseende konsumenters onlineköp http://ec.europa.eu/odr

Ångerblankett konsumentverket

Information om ångerrätten

 

Återbetalning

I normala fall återbetalar vi inom 14 dagar vid retur, utnyttjande av ångerrätt eller reklamation, förutsatt att vi mottagit varan.

 

Ansvarsbegränsning

Näringsidkares rätt till eventuellt skadestånd vid fel i varan eller dröjsmål omfattar inte ersättning för förlust i näringsverksamhet eller annan indirekt skada.

 

Försäljning till minderåriga

Vi ingår endast avtal med myndig person, alternativt omyndig med målsmans medgivande samt med juridisk person.

 

Tvist

Tvist gällande tolkning eller tillämpning av köp- och leveransvillkor ska, om annat inte följer av tvingande lag, avgöras enligt svensk rätt och av svensk domstol varvid Kristianstad tingsrätt ska vara första instans.

 

Produkter Stäng