Vanliga frågor (FAQ)


En myt om Rinkaby Rör är att vi säljer 2:a sortering, stämmer det?

Vi har alltid högsta kvalité på produkterna vi säljer. Vi jobbar med seriösa leverantörer som är väl inarbetade på den svenska marknaden. 

Vad gäller när jag köper varorna av er och låter en rörmokare och/eller elektriker installera? 

Varorna har fabriksgaranti och rörmokaren/elektrikern har garantin på installationen. Hör gärna med din installatör innan du lägger ordern. 

Jag vill ändra min order, hur gör jag?

Har du valt att betala med kort, direktbetalning eller mot faktura hanteras din order automatiskt i vårt system och skickas direkt för packning. Därför kan vi inte ändra din order. Däremot kan vi hjälpa dig med returhandlingar och hur du ska gåtillväga. Har du däremot valt att betala mot förskott och ännu inte betalt in pengar, kan vi ändra din order. 

Ring vår kundtjänst på 044-22 54 90 så hjälper vi dig.  

Jag kan inte öppna den bifogade pdf-filen som innehåller mitt ordererkännande och/eller min betalningsbekräftelse. Hur gör jag?

Det krävs att du har Adobe Reader installerat på din dator.
Genom att klicka
här kommer du till Adobes Readers nedladdningssida.
Följ Adobes anvisningar för att installera Adobe Reader på din dator.

Ingår moms i era priser?

Alla priser är inklusive moms.

Vem kan handla på Rinkaby Rör?

Alla kan handla - både företag och privatpersoner.

När får jag mina varor?

Efter redovisad betalning lämnar godset oss samma dag, senast dagen efter. Vi vidarebefordrar alltid det telefonnummer du uppgivit vid din beställning till transportören som i sin tur ringer dig och meddelar leveransdag. Du kan själv söka efter ditt gods under fliken "Kontakt | Godssökning". 

Får jag leveransbesked?

Har du lämnat din e-post adress skickar vi ett leveransbesked samma dag som godset lämnar oss. Där meddelas sändningsnummer och transportör.

Kan jag beställa via telefon?

Det går bra att beställa via telefon. Vi ber dig ha artikelnummer/RSK-nummer tillhands när du ringer. 

Kan jag få hjälp med vilka kopplingar eller dylikt jag behöver?

Vi har ingen konsultation eller rådgivning per telefon. Däremot erbjuder vi rådgivning och personlig service i våra butiker.
Har du ingen möjlighet att besöka oss rekommenderar vi dig att kontakta en lokal rörmokare/installatör och även göra dina inköp via dem.

Godset är skadat eller det saknas?

Kontakta kundtjänst på telefon 044-225490 eller gör anmälan på vår hemsida under "Mina sidor". Skadat gods skall anmälas inom sju (7) arbetsdagar.

Jag vill returnera gods, vad gäller?

Du har 180 dagars returrätt från betalningsdatum utan returavdrag på alla oanvända varor. Du betalar och ombesörjer själv returfrakten. Vid skadat eller saknat emballage är returavdraget 10%. 
Undantag: Varor märkta  är normalt ingen lagervara hos oss och är därmed en specialbeställning. Specialbeställningar har ett returavdrag på 30%.

Gör så här: För att underlätta hanteringen av returer, skicka med en kopia av plocklistan och markera vilka varor du skickar tillbaka. Har du betalt med kort kan vi återbetala direkt till ditt kort. Notera vilken bank och ditt kontonummer som du vill att dina pengar skall sättas in på. I annat fall kontaktar vi kunden för att ta in uppgifter om återbetalning.

Returadress postpaket: Rinkaby Rör AB, Box 54, 296 21 Åhus
Returadress övriga fraktsätt: Rinkaby Rör AB, Sandhedsvägen 2, 291 76 Rinkaby